Gnoseologia lui Jhon Locke

In lucrarea sa principala „Eseuri asupra caracterului omenesc” Locke isi propune sa examineze capacitatile cognitive ale omului de aceea este considerat de regula intemeietorul criticii in filosofie. El vizeaza sa decanteze, sa explice originea, certitudinea si intinderea cunoasterii umane. La nastere mintea omului este oarecum ca o coala alba pe care nu este scris nimic iar mintea isi dobandeste o multitudine de idei din experienta el afirmand ca pe experienta se sprijina toata cunoasterea noastra si din aceasta provine ea insasi. Ideile simple se nasc din experienta prin facultatea perceperii care are 2 modalitati distincte: senzatia si reflectia. Prin senzatie se recepteaza datorita simturilor lucrurile exterioare si se obtin idei simple despre calitatile lor sensibile. Ideile pot proveni dintr-un singur simt sau prin corelarea mai multor simturi (ideea de forma, intindere) Cunoasterea prin senzatie presupune raportul nemijlocit intre simturi si lucrurile exterioare. In lipsa unui lucru nu se poate forma nicio idee despre calitatile lor specifice sau in lipsa organului de simt nu se pot forma idei depsre calitatile lor.

Reflexia consta in perceperea proceselor launtrice ale propriei noastre minti cand ea se indreapta spre ideile care le-a dobandit soldandu-se cu alte categorii de idei simple precum credinta, indoiala, actul de cunoastere etc. Adica principalele idei pe care le privim in intelect ca si de la corpurile care ne impresioneaza simturile, sunt procesele cognitive ca si actele volative si starile afective. Reflectia este asemanatoare cu senzatia caci este o ipoteza a aceleiasi facultati (perceptia) si poate fi numit simt intern pentru ca este un fel de percepere a mintii de catre minte. Pentru a deveni cunostinta datul senzorial trebuie prelucrat intelectual ceea ce inseamna ca intre senzatie si percepere exista o unitate. Ideile de Unitate, de Putere, Succesiune, Existenta, Durere sunt dobandite prin ambele perceptii. A avea idei si a percepe este unul si acleasi lucru.

Intemeind cunoasterea pe experienta Locke afirma afirma senzatia ca dependenta de lucrurile exterioare si reflectia ca dependenta de origine, de senzatie

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s